Uitwisselprofiel Zorgkantoren Ondersteuning cliëntkeuze verpleging en verzorging
Over Uitwisselprofiel Zorgkantoren Ondersteuning cliëntkeuze verpleging en verzorging
- Publicatiedatum:
- 17-11-2025
- Inwerkingtreding:
- 17-11-2025
Semantische interoperabiliteit
Introductie
Op basis van verschillende onderzoeken onder cliënten, mantelzorgers en naasten (uitgevoerd door Patiëntenfederatie Nederland) en input vanuit zorgbemiddelaars bij zorgkantoren zijn vragen opgenomen in het uitwisselprofiel. Deze gegevensset bevat vragen over zorgaanbod, personeel, capaciteit, locatie aanbod en een overige vraag.
Algemene vragen
| Algemene vragen |
|---|
| Wat is de postcode van de organisatie |
| Wat is het huisnummer van de organisatie? |
| Wat is de naam van de vestiging? |
| Wat is de AGB code van de vestiging |
| Wat is de postcode van de vestiging? |
| Wat is het huisnummer van de vestiging? |
| Deze gegevens zijn aanvullend nodig om de juiste organisatie en vestiging te identificeren, de juiste doelgroep te selecteren en om vestigings- en organisatiegegevens te kunnen koppelen. |
Aggregatieniveau
Het aggregatieniveau is per indicator verschillend. Bij elke indicator staat aangegeven of dit organisatie- of vestigingsniveau betreft.
Thema: Zorgaanbod
| Thema Zorgaanbod |
|---|
| 1.1 Welke zorgprofielen kunnen geleverd worden bij leveringsvorm Verblijf? |
| 1.2 In welke woonplaatsen kunnen welke zorgprofielen worden geleverd bij leveringsvorm Volledig Pakket Thuis (VPT)? |
| 1.3 In welke woonplaatsen kunnen welke zorgprofielen worden geleverd bij leveringsvorm Modulair Pakket Thuis (MPT)? |
| 1.4 Welke zorgprofielen kunnen geleverd worden bij de combinatie van leveringsvormen deeltijdverblijf? |
| 1.5 In welke woonplaats(en) kan zorg thuis middels een PersoonsGebonden Budget (PGB) worden geleverd? |
| 1.6 Kan deze vestiging crisis zorgaanbod leveren? |
| 1.7 Kan deze vestiging logeer zorgaanbod leveren? |
| 1.8 Kunnen partners bij deze vestiging verblijven? |
| 1.9 Met welke problematiek(en) kunnen cliënten op deze vestiging terecht? |
| 1.10 Zijn er een ruimtes voor paramedische zorg op de vestiging? |
| Doel en achtergrond: De zorgvrager, mantelzorger of naaste wil weten of het zorgaanbod dat de vestiging kan en mag leveren aansluit bij de zorgvraag. |
Thema: Personeel
| Thema Personeel |
|---|
| 2.1 Wat is het gemiddeld aantal personeelsleden in loondienst met een zorgverlener functie per kwalificatieniveau per dienst? |
| Doel en achtergrond: Een zorgvrager wil weten welk zorgverlenend personeel er op de vestiging aanwezig is gedurende de dag. |
Thema: Capaciteit
| Thema Capaciteit |
|---|
| 3.1 Wat is het aantal wooneenheden onder en boven de sociale huurgrens? |
| Doel en achtergrond: De zorgvrager wil weten hoeveel hij/zij moet betalen om op een vestiging te kunnen wonen. |
Thema: Locatie aanbod
| Thema Locatie aanbod |
|---|
| 4.1 Welke woonvormen biedt deze vestiging voor ouderen? |
| 4.2 Zijn er wooneenheden voor individuen met eigen sanitair? |
| 4.3 Is deze vestiging rolstoeltoegankelijk? |
| 4.4 Is er een eigen, besloten of openbare tuin of terras op deze vestiging? |
| 4.5 Op welke wijze heeft deze vestiging extra aandacht voor LHBTQIA+? |
| 4.6 Zijn, in overleg, huisdieren op deze vestiging toegestaan? |
| 4.7 Is er een mogelijkheid voor familie en naasten om, in overleg, te logeren? |
| 4.8 Voor welke culturele identiteit heeft deze vestiging extra aandacht? |
| 4.9 Voor welke levensovertuiging heeft deze vestiging extra aandacht? |
| 4.10 Is er een centrale ontmoetingsruimte voor familie en bewoners aanwezig op de vestiging? |
| 4.11 Voor wie is het restaurant op deze vestiging toegankelijk? |
| 4.12 Welke mogelijkheden biedt de vestiging op het gebied van eten en drinken? |
| 4.13 Kun je als cliënt of naaste direct communiceren met het zorgteam via een beveiligde digitale omgeving? |
| 4.14 Hoe vaak worden welke vormen van dagbesteding op de vestiging geboden? |
| Doel en achtergrond: De zorgvrager kan al deze verschillende locatie kenmerken mee laten wegen in zijn/haar keuzeproces. |
Thema: Overige
| Thema Overige |
|---|
| 5.1 Wat is het webadres van het kwaliteitsbeeld van de organisatie? |
| Doel en achtergrond: Voor zorgvragers en verwanten is het belangrijk om een beeld te krijgen van de manier waarop de zorgaanbieder invulling geeft aan de manier van goede zorg leveren en hoe het leven van cliënten wordt ondersteund. |
Definities informatievragen
Algemene uitgangspunten
Voor de berekening van de indicatoren en informatievragen in de verschillende uitwisselprofielen worden algemene uitgangspunten gehanteerd. Uitgangspunten die gelden voor specifieke indicatoren of informatievragen worden bij de functionele beschrijving van de betreffende indicator beschreven. Indicator-specifieke uitgangspunten gaan voor op algemene uitgangspunten van een uitwisselprofiel.
Voor alle uitwisselprofielen gelden onderstaande algemene uitgangspunten: Algemene uitgangspunten
Indicatoren De functionele beschrijving van de berekening per indicator staat hier: functionele beschrijving
Benodigde gegevenselementen De concepten, eigenschappen en relaties die nodig zijn om de indicatoren te beantwoorden staan hier: technische beschrijving